USA 2014

Countdown

donderdag 19 juni 2014

Dag 20. Wo. 18 juni. Carter Lake - Rocky Mountain National Park

Vanmorgen gaat om 8.30u de wekker, en om 9.15u rijden we weg van de camping. Zeker 1 om te onthouden voor mensen die naar of van Rocky Mountain National Park (RMNP) gaan of komen.
Na een kleine 2 uur en een stop aan een dure outdoor outlet, rijden we via de Beaver Meadows ingang het park binnen en rond 11.00u rijden we de camping op. Check in time was 13.00u, check out time 12.00u. We zijn dus wat aan de vroege kant en zijn ook niet verbaasd als onze voorganger nog op de plek staat. Over een uurtje mogen we terugkomen. We besluiten dan maar eerst de Trail Ridge Road te rijden, die ons zo hoog zal brengen dat we op de toendra uitkomen.

Door het rijden van deze weg heeft het park onze harten al gestolen! Wat een pracht en praal. Eerst klimmen we via scherpe bochten een paar honderd meter, voert de weg ons langs grote afdalingen, dennebossen en mooie riviertjes. Alles is groen en staat in bloei. We genieten! Langzaam nemen de bomen af, en komen we steeds hoger. Na een tijdje zien we geen bomen meer maar alleen nog kleine plantjes en bloemetjes, grote rotsen en sneeuw. Hier sneeuwmuren van wel 4 meter hoog. Na een 2 uur rijden of wat komen we bij de Alpine visitor centre, dat op 11.796 feet gelegen is (3600 meter). Er is een cafe, winkel en de visitor centre. Als we uitstappen is het ijskoud, vooral de wind maakt dat ik gauw mijn jas en dikke trui aan trek. John houdt het bij zijn korte broek en trui..
Naast het cafe en de visitor centre loopt een trail de naastgelegen berg op. Het is 0.5 mijl heen en dezelfde afstand ook weer terug. Het pad brengt ons naar de top van de berg, tot een hoogte van 12.005 feet, wat 4 km is.
Wouw, wat een uitzicht!!! Allemaal besneeuwde bergtoppen om ons heen. Het is ijzig koud en ik merk dat de druk op mijn hoofd aan het toenemen is.
Nu is onze conditie niet fantastisch, maar ook niet slecht.. Hier staan we na 2 minuten te puffen en te hijgen. Aparte gewaarwoording dat er minder zuurstof in de lucht zit.
Na deze verfrissende wandeling waarbij we ook nog een deel door de sneeuw lopen, lekker met korte broek, gaan we bij het cafe een kop koffie halen en snuffelen we even in het winkeltje. Daarna nog een bezoek aan het visitor cente, waar ze vooral de dieren laten zien die hier leven. Interessant en we vragen aan de ranger aldaar hoe ver het is om deze mooie weg helemaal te rijden. Hij vertelt ons dat het ongeveer 22 mijl rijden is naar Grand Lake. We besluiten dat stuk nog te rijden. We doen er nog een uur over, en wat zijn we blij dat we deze weg doorrijden! Bergmeertjes, prachtige bomen, planten en bloemen, veel smeltwater langs de weg, en wat een dieren! We zien herten, Elk en Moose. Opvallend is dat in Yellowstone al deze dieren gewei-loos zijn. Hier hebben ze de meest prachtige, enorme geweien, die vast kilo's moeten wegen. De valley hier heet de  Kawuneeche valley. Als we de uitgang van het park bereiken, keren we terug naar Moraine park, waar de camping is. We doen ongeveer 3 uur over de terugweg, waar we weer veel stoppen voor mooie dieren en prachtige uitzichten, waarvan één op de toendra. Hier is een forrest view, met in de vallei beneden een prachtig dennebos. Dit trekt slechts enkele momenten onze aandacht, want er lopen hier Marmotten! Hele grote, dikke, super schattige Marmotten. We kijken er geamuseerd naar, maar de kou maakt het een stuk minder plesant. Als er dan plots een sneeuwbui overtrekt, rennen we compleet buiten adem de 100 meter terug naar de camper.

Om half 5 zijn we weer terug op de camping, waar het af en toe nog regent. Toch besluiten we hout te halen en hopen we later een vuurtje te kunnen stoken om te kunnen koken. Ook is naast onze camping een stal, dus we gaan eens kijken wat het kost om een ritje te maken..
50 dollar voor 2 uur, dus morgen om 10 uur worden we verwacht :D

Als we terugkeren op de camping lijkt het op te klaren en ontsteken we ons vuur. Vanavond staan gegrilde asperges met hash browns en kipnuggets op het menu.
Rond 19.00 eten we en het is verrukkelijk!
Rond 20.00u komt een ranger voorbij die vindt dat we de mooiste plek van de camping hebben, en dat zijn we met hem eens :) We staan op een prachtplek, we kijken uit over een vallei waar we geregeld Elks zien lopen. De ranger blijft wat kletsen en laat ons op de kaart zien wat de meest mooie wandelingen zijn, zonder al te veel toeristen. Fijn, want we zoeken nog iets voor morgen middag.

Om 22.00u is er een ranger programma waar we naar toe gaan. Het gaat vanavond over het 100 jarig bestaan van RMNP. De slogan, forgive me if i'm wrong, is : Wildlife, Wilderness, Wonder. de ranger vertelt over de ontdekking van dit park door de blanken en over de tot standkoming van het Nationale Park in 1915. Vanaf de jaren 40 is dit park een heel toeristische plek geworden en in de jaren 60 waren er meerdere hotels, er was een zwembad, een tankstation, een 18 hole golfbaan en een groot skigebied. Ook het jagen op onder andere de Mountain Lion was in deze tijd populair, met het bijna uitsterven van deze katachtige tot gevolg.
Ander leuk feitje, de marmotten die we vanmiddag zagen hoog in de bergen, werden in die tijd yellow belly marmots genoemd.. De mensen gaven de beestjes zoveel cheetos te eten, dat ze hun kleine handjes afveegden aan hun buikjes. Die werden natuurlijk helemaal geel, vandaag de naam.
De ranger vertelde dat eind jaren 60, begin jaren 70, gelukkig bij sommige mensen het besef kwam dat ze zo niet moesten doorgaan met het 'recreëren' in het park. Sindsdien is er een hoop veranderd. Er zijn overeenkomsten getekend met regelementen dat er maar zoveel 'mensen bemoeienis' in het park mag zijn, bijvoorbeeld met wegen. De hotels, benzinepompen, zwembaden, skigebieden en de golfbaan zijn allen verdwenen, en het park is min of meer in oude glorie hersteld!

Na dit interessante praatje zijn we teruggekeerd naar de camper waar we na ons spelletje Yatzee en een douche in de camper naar bed zijn gegaan..

Morgen paardrijden.. :-)

Gereden afstand: 125 mijl
Tijd die we er over gedaan hebben: 8 uur met verschillende pauzes
Overnachting: Moraine Campground, #232, zeker een aanrader!