USA 2014

Countdown

dinsdag 3 juni 2014

Dag 4. Ma. 2 juni. Black Canyon of the Gunnison - Canyonlands, the Needles Overlook

We hebben deze nacht heerlijk geslapen, op wat slaapwandelen en kramp bij mij na, en om half 7 waren we wakker. Rond 7.45 waren we alweer op weg om in één ruk naar de Canyonlands te rijden. Na drie dagen in de Rockies met enorm hoge bergen met sneeuw te hebben gereden kwamen we eindelijk in voor ons bekend gebied. Twee jaar geleden waren we hier ook al, alleen hebben we toen dit deel van de Canyonlands niet bezocht. Destijds bleef het bij een bezoek aan Moab, Arches en Dead horse point. Nu zijn we bij de Needles wezen kijken, bij de Needles overlook welteverstaan. Over deze uitkijk wordt in de boeken en op blogs niet veel geschreven en wat is dat jammer! Ongelofelijk wat een uitzichten hier zijn. Helemaal rondom kijken we de diepte in met een kronkelende rivier, prachtige rotsformaties en groene vlaktes beneden in de canyon. We hebben al snel de vergelijking met de Grand Canyon gemaakt en John vindt zelfs dat het voor hem gelijkwaardig is aan de Grand Canyon.
We lopen hier langs een mooi vormgegeven wandelpad welke ons bij tal van uitzichtpunten brengt. Zelfs Dead Horse point van twee jaar terug is min of meer te zien. We vinden het prachtig en blijven hier zeker een uur hangen. Het nadeel van dit gebied, dat zullen we de komende dagen overal ervaren, zijn de vele vliegen, muggen en de hitte. Met name de sterkte van de zon is in de middag bijna niet prettig meer.. Bijna ;)
Gelukkig is er een lekker windje wat het een stuk aangenamer maakt. Na het bezoek aan de Needles overlook rijden we een half uur terug naar de weg vanwaar we kwamen en slaan we af naar de camping die hier is. Het is ondertussen ongeveer half 3. Er zijn 15 plaatsen met het first come, first serve principe. Ook moet je zelf de administratie regelen. Er staan nog maar 3 andere mensen op de camping, dus plek zat. We zoeken een plek met schaduw, wat we ook vinden. We noteren wat gegevens op een envelop, stoppen er 15 dollar in en gooien het in een brievenbus. Aan een bordje bij de camperplek hangen we een blaadje met wat gegevens zodat iedereen kan zien dat deze plek vergeven is. We gaan lekker lunchen met hotdogs en geroosterd brood van de bbq en een tomaten - veta salade. Hierna relaxen we wat en spelen we een potje yatzee.
Terwijl ik dit type maakt john een klein avondmaal klaar. Na het eten springen we weer in de camper om nog een keer naar het uitkijkpunt te rijden en te genieten van de zonsondergang.

Rond 19.00 uur rijden we terug naar de overlook. Daar aangekomen zien we dat we de enige zijn! Camera, verrekijker en water verzamelen en we lopen vol verwondering langs de vele en mooie uitzichtpunten. Het is wat bewolkt maar dat mag de pret niet drukken. We genieten volop en zien de zon achter de bergen verdwijnen.
Dan rijden we in de schemer terug naar onze campingplek waar we nog een fikkie stoken en een biertje drinken. Het koelt hier niet zo af als in de Rockies, dus de dikke sokken en extra deken laat ik achterwege.
Ook proberen we voor het slapen gaan onze eigen douche in de camper uit. Ben je 1.60, dan waan je je in een grote douche.. Voor ons is het een beetje behelpen. Gelukkig hebben ze een uitsparing in het dak gemaakt met een soort lichtluik, daar kunnen we mooi ons hoofd in kwijt. Het is overigens wel een heerlijke douche, dus voor herhaling vatbaar als er geen douche op de campground is.

Wij raden iedereen aan dat wanneer je langs de needles komt, er een bezoek aan te brengen. Wij kunnen het alleen zeggen over de Needles overlook, maar ook het verderop gelegen Visitors centre is een bezoek meer dan waard.

Gereden afstand: 207 mijl, en nog 32.5 mijl in het park
Tijd om er te komen: 4 uur
Overnachting: Wind wistle campground
Temperatuur: we denken zo'n 28-30 graden

1. Wat hebben julie het toch weer geweldig....en wat schrijven jullie het weer leuk...
    Genieten.....
    Groetjes diana

2. Wat een mooie foto's. Leuk voor later. Het lijkt inderdaad op de Grand Canyon. Het klinkt allemaal fantastisch!! Groetjes Theo en Linda.